Az első üzemképes négyütemű gázgépet 1873-ban Reitmann késztette az Ő gépét Otto fejlesztette tovább. A szikragyújtásos, tüzelőanyag – levegő keverékkel működő motorokat ma is sokan Otto-motornak nevezik. E motorok teljesítményének növelése terén Daimler végzett jelentős munkát. Motorja 1883-ban, már 600-800 fordulat/perccel járt és jármű hajtására is alkalmas volt. A fejlődés ezután széles körben megindult és a négyütemű gáz- gépek alkalmazása általánossá vált. Mára már szinte megállíthatatlan a fejlődés és mindenki arra törekszik, hogy minél erősebb megbízhatóbb és hatékonyabb motorokat fejlesszen ki.


Az Amerikából elindult „Nitrozási”
láz napjainkban már kishazánkban is egyre nagyobb teret hódít. Hogyan is kapcsolódik ez a fent leírtakhoz? Úgy, hogy ennek a kis furfangos dinitrogén-oxidnak az a feladata többek között, hogy az éppen alattunk száguldó paripából a maximumnál még több erőt, és gyorsaságot tudjunk kipréselni.

Na de nem ám csak úgy megy ez, ahogy azt a filmekben látni, hogy megnyomjuk a piros N20 feliratú gombot a kormányon és a szemünk máris tarkóig préselődik.

Nézzük meg egy picit részletesebben, mi kell ahhoz, hogy Vin Diesellé váljunk pár másodpercre:

Először is a nitro-oxid két rész nitrogénből és egy rész oxigénből áll. Amikor a nitro-oxidot kb. 572 Farenheitre (300 Celsius) hevítik, akkor lebomlik és extra oxigén szabadul fel. Azonban, nem csak ez az oxigén hozza létre a plusz erőt, hanem az oxigénnek az a képessége is, hogy több üzemanyagot tud elégetni. Azáltal, hogy több üzemanyagot égetünk el, nagyobb hengernyomás jön létre, innen származik a többlet erő nagy része.
Másodszor, amikor a nyomás alatt tartott nitro-oxidot befecskendezzük a motorba, folyadékból gázzá alakul (felforr). Ez a forrási hatás lecsökkenti a nitro hőmérsékletét mínusz 0,127 F-re (17,91 Celsius). Ennek a "hűtő hatásnak" az eredményeként jelentősen lecsökken a beömlő üzemanyag hőmérséklete, kb. 60-75F-el (15,5-23,8 Celsius). Ez szintén segít a plusz erő létrehozásában.
Harmadszor, a nitrogén, amely szintén felszabadult a sűrítő löket hatására, fontos szerepet játszik. A nitrogén tompítja vagy gyengíti a megnövekedett hengernyomást, amellyel elősegíti az égési folyamat kontrollálását.

Most méltán merül fel bennünk a kérdés, hogy ezeket a Nitro rendszereket be lehet e szerelni gyári motorokba? A válasz igen. A lényeg, hogy a megfelelő készletet válasszuk ki az adott alkalmazáshoz, például: a 4 hengeres motorokhoz általában hozzáadható további 40-60 lóerő, a 6 hengeresek általában nagyszerűen működnek 75-100 plusz lóerővel, a kis hengerblokkos V8-asok általában elbírnak plusz 140 lóerőt, a nagy hengerblokkos V8-asok elbírhatnak plusz 125-200 lóerőt is.
Nitrot csakis akkor használjunk, amikor a fojtószelep teljesen nyitott (hacsak nem használunk progresszív kapcsolót vagy Nitro-computert). A borzasztóan megnövekedett forgató-nyomaték miatt a legjobb eredmény – a hajtó tapadásától függően – általában korai aktiváláskor lesz. A nitro 2500 fordulatszám felett is biztonságosan használható teljes gáz alkalmazásakor.
Nagy előnyünk származhat abból, ha a nitrot turbó vagy supercharger cuccokkal használjuk. A turbó alkalmazásnál a késés teljesen kiiktatható a nitro-rendszer hozzáadásával.

Ha olyan motoron hajtunk végre teljesítménynövelő átalakításokat, amely leharcolt vagy rosszul tuningolt, annak káros következményei lesznek. Azonban egy jó állapotú motor, amelyiknél megfelelő a gyűrű és a hengerfejtömítés, mindenfajta abnormális elhasználódás nélkül fogja tudni használni a nitrot.
A nagy vagy alacsony nyomásarányok is megfelelően működnek a nitro-oxiddal, feltéve, hogy fenntartjuk a nitro és az üzemanyag sűrűségének megfelelő arányát. A nitro-készleteket a viszonylag alacsony nyomású gyári motoroktól egészen a professzionálisan átalakított motorokig használni lehet. Általában minél magasabb a nyomásarány, annál nagyobb gyújtáskésleltetés, és annál magasabb oktánszámú üzemanyag szükséges.

Tárcsás befecskendező rendszer:
A tárcsás rendszer előnye a könnyű beépítés és eltávolítás, a könnyű átszerelhetőség más járműbe, a befecskendezési kombinációk váltásának gyors lehetősége, és legtöbb esetben nyújtja azt az összes extra lóerőt, amire valaha is szükséged lehet (75-350-nel több LE).

Közvetlen nyílású befecskendező rendszer:
Bizonyos esetekben, mint a soros típusú motoroknál, amelynek hosszú forgattyúsrésze van, a közvetlen nyílású rendszer tanácsolható a maximális elosztáshoz. Ahol pedig több mint 350 Le-re van szükség, a közvetlen nyílásos Fogger rendszer nyújtani fogja a csúcsot elosztásban és energiában is (egészen 500+ LE-ig). A közvetlen nyílásos befecskendezés szintén kívánatos, amikor a rendszer az elosztócső mögött van elrejtve.

Hagyományos nitro-rendszer:
Az autóban valahol el van helyezve egy kapcsoló, amely bekapcsolásával a Nitró-rendszer működésre kész, azonban még nincs nitrózás. A fojtószelepnél van egy az annak teljes nyitását érzékelő mikrokapcsoló. Amint ez a kapcsoló jelet ad ( padlógáznál ) aktiválódik a rendszer és megindul a nitrózás.
Ez igen kellemes érzés a bent ülőknek, ELLENBEN elég kellemetlen látvány a melletted lemaradó "ellenfélnek". Amire vigyázni kell, hogy 2500 fordulatszám/perc motorfordulatszám alatt soha ne aktiváld a nitró-rendszert és ne engedd bele a tiltásba. Vagyis korábban vedd vissza a lábad a gázról, mielőtt az autó leszabályozna.

Computer vezérlésű nitró-rendszer:
A nitrózást egy vezérlő computer ellenőrzi és szabályozza. Progamból beállítható az aktiválás kezdeti és a leszabályozási fordulatszám. Ez azért fontos mert miután bekapcsoltad a főkapcsolót nem tudod túl korán elkezdeni a nitrózást és nem fog beleforogni a piros mezőbe a fordulatszám mérő.
Mialatt tart a nitrózás a computer folyamatosan figyeli az oxigén szenzor jeleit és ha a hengerben nem tökéletes az égés azonnal szabályozza a nitró mennyiségét.
Ez meg azért fontos mert nitrótól két módon mehet tönkre egy motor:
1. Túl korán kezdték a nitró befecskendezését
2. A dinitrogén-oxid és benzin aránya eltolódott a nitró javára. Vagyis valami miatt kevesebb benzin érkezik mint amennyi szükséges volna. ( gyengélkedő benzin pumpa, szűrő…)

Beállítható a nitrózás időtartama (nem muszáj Debrecenből elmenni Győrig nitróval )
Lehetőség van arra, hogy a nitróval elért teljesítménynövekedés ne egyszerre szabaduljon rá a motorra, hanem folyamatosan növekedjen.

Jó pár dolgot megemlítettem, persze korántsem min
dent. Akinek esetleg kedve támadt a dologhoz és van elég anyagi tőkéje hozzá annak hajrá!
Van egy FONOTOS dolog, amit még meg kell említeni:

Nem érdemes otthon bütykölni, mert egyrészt veszélyes másrészt szakember szükségeltetik hozzá!