Autóvásárlás. Egy igazi lázálom, ezernyi buktató, iszonyat dörzsölt nepperek, tanácsok tucatjai jobbról, balról.

Nem lehet mindenre felkészülni, ám azt el tudjuk kerülni, hogy mi legyünk a hét nyertese a balekversenyen. Az egyik legalapvetőbb dolog, hogy egy olcsó és szép állapotú autó rendkívül gyanús. A legősibb, szakállas átverés a törött autó elsózása. Csak egy épkézláb lakatosműhely kell hozzá, ahol pár napos munkával szinte szalonállapotra hozzák a pozdorjává tört totálkáros autót.

Ami másnap megkímélt állapotú, nem dohányzó hölgytulajtól eladó, jó áron. Hogy miért veszélyes és káros ez? Nos, egy karosszériát még a legjobb mesteremberek sem tudnak gyári állapotba visszarángatni, egy javított, toldott-foldott autó hamarabb használja el saját magát, de ami a legvészesebb az a baleset! Nem nyílnak ki a légzsákok, a már nagy terhelésnek kitett elemek és hegesztések pedig sokkal hamarabb megadják magukat. Ha ez pont annyit jelent, hogy a májunkba hasít a kormánymű, bizony átérezzük a dolog súlyát.

Ezért legyen a legjobb barátunk a festékvastagság-mérő. Ez a kis eszköz megmutatja, ha a gyári értéknél vastagabb a festés, és ezzel elejét vehetjük a kínos magyarázkodásnak, ha magas az érték, nincs üzlet! 120-160 mikron közöttiek a gyári fényezések, Ha a műszer 400-500-at jelez, akkor biztosan gitt réteg van a lakk alatt. Bár ez az eszköz sem mindenható, ha a javítás gyári elemekkel történt, nem derít fényt a csattanásra…

Szerencsére még mindig ott van a szemünk, a túl nagy illesztési hézagok, csálén álló lökhárítók, nehezen nyíló ajtók, eltérő színű elemek mind-mind törött autóra utalnak. Persze a profik eltüntetik az ilyen jeleket, ezért érdemes bekúszni az autó alá, van, hogy csak ilyenkor derül ki a turpisság, és vállnak láthatóvá a javítás nyomai. A motortér is sokat elárul, a hűtő környékén a matricák hiánya, a friss festés, javított lámparögzítők utalnak a törésre.

A belsőben is szimatolhatunk, a légzsákok működését kontroll lámpa jelzi, ami ha nem alszik el pár másodperccel a gyújtás ráadása után, szintén gondot jelenthet.

Mint minden esetben a törött autók elkerülésénél is a megfontoltság és a tájékozottság a legfontosabb! Valamint az, hogy ha nincs ténylegesen profi, szakember ismerősünk, ne sajnáljunk 6-10ezer forintot egy átvizsgálásra. Sok bosszúságtól, és még több kidobott pénztől kímélhetjük meg magunkat ezzel.

Végül, de nem utolsósorban a voltetorve.hu szolgáltatás említhető meg, ahol némi pénzmagért a biztosítók adatai alapján kideríthetjük, volt-e törve a kiszemelt járgány!