Képzeld magad egy utópisztikus világba. Reggel időben felkelsz, még mielőtt elkezdene üvölteni az ébresztő már kikapcsolod és nem a harmadik szundi kinyomása után nyílik résnyire csipában forgó szemed. Nyugodt vagy, éber és teljesen kipihent. A reggeli fogmosás alapos, kötelezően betartod a 2 percet. Nem villog az agyadban, hogy vajon a kinti -10 fokban indul e az autó és megint miatta késel e el? Nem kell a reggeli kávé és mellé a cigi, hogy hidegindítóként rázza fel még az álom fogságából szabaduló agysejteket. Belekortyolsz az asztalon gőzölgő teába, csókot lehelsz gyermekeid arcára, megigazítod a nyakkendődet és kilépsz a reggeli tompaságba.

Igaz mennyire csábító a kép? Méltán tehetitek fel a kérdést, hogy ugyan miért ez a kiegyensúlyozottság és életérzés? A választ nem kell sokáig keresni, ugyanis aki eddig azt gondolta, hogy az autó csak eszköze a munkába járásnak vagy éppen a hétvégenkénti szülő, nagyszülő látogatásnak az nagyot téved! Egy autó bizony egész életstílusokat változtathat meg csak megfelelően kell választanunk. Itt most nem feltétlenül a méregdrága luxus verdákról beszélek. Bármilyen autó képes kiváltani ezt az érzést csak nem szabad elsietni a folyamatot, ami a tökéletes döntéshez vezet. Nálam ez az érzés eddig – közel a harminchoz – összesen kétszer fogalmazódott meg. Először mikor megvettem hat évvel ezelőtt az első autómat, másodjára pedig most, mikor a Volvo V40-est “teszteltem”. Miért van idézőjel? Mert nem teszt volt ez, hanem szimbiózis. Azonban az ilyesfajta élvezetkehez mélyen a zsebünkbe kell nyúlni.

v40

V40…már a “V” betűből arra következtet az ember, hogy itt bizony egy kombival van dolgunk és mikor megpillantjuk, akkor szinte biztosak vagyunk benne. Azonban ez ebben a formában nem fedi a valóságot, csupán annyira ügyesen bántak a svéd acéllal , hogy még a sokat látott szemeket is megtévesztheti a forma. De itt, a ránézésre bonyolult, ám mégis egyszerű magyarázat. A most futó S60 és V60 lett megközelítőleg akkora, mint a régi S40 és V50 páros és az eggyel kisebb modell kaptam meg a V40 nevet, ami a Volvo kommunikációjával ellentétben, miszerint a V50 helyére sorolnák be, bizony erősen az Audi A3 és Mercedes-Benz A osztály kompakt kategóriájába tartozik. A német vetélytársaknak (a BMW 1-est is ide sorolnám még) bizony barátkozniuk kell a gondolattal, hogy a Volvo V40 nagyobb szeletet fog kihasítani a piacból, mint arra bármilyen furfangos elemzésekből számítani lehetett és ez az ő zsebükből fogja elvonni a betevő egy részét.

Régen azt imádtam a Volvókban, hogy olyan igazán szívből voltak szögletesek és mikor kezdtek áttérni a gömbölyűbb formatervre – mert igazodni kellett a trendekhez – kicsit féltem, hogy a szögletességgel együtt elvész a Volvóság is, de szerencsére nem. Ezt jól bizonyítja a V40 is, amely már az új arculat sémájára készült. Sikerült fiatalosságot és lendületet belevinni a tervezőknek és talán már nem azt sugallja, hogy 50-60 éves főiskolai docensek, orvosok és ügyvédek vesznek Volvót, hanem megszólítják a fiatalabb korosztályt is. Azonban amikor hátulról szemlélem az új formát megnyugtatóan pihen meg a szemem a lámpatesteken, amik viszik tovább az örökséget, talán az idők végezetéig.

DSC_6368

Oldalról nézve az autó úgy fest mintha csak arra várna, hogy eldörrenjen a startpisztoly és nekiiramodjon. Picit hasonlít is egy futóra, aki az első jelzésre megemeli a fenekét de a kezei még a földön vannak és így rugaszkodik el miután a fülében visszhangzik a lövés. Ezzel az ég világon semmi gond nincs, addig amíg be nem ülünk. A visszapillantó tükörbe nézve félelmetesen kicsinek tűnt a hátsó szélvédő, de aztán rá kellett jöjjek, hogy bizony ez nem csak a tükör keltette optikai csalódás, valóban pici. Nem beszélve a hátsó oldalsó ablakokról, amik szintén járulékos veszteségként lettek feláldozva a dizájn oltárán.

next

Azonban mindez másodlagos és eltörpül amellett, amit a belső tér sugároz mikor beülünk a fotelekbe. Igen fotelek, mert túl puritán lenne egyszerűen le “ülésezni” őket, és ezzel el is mondtam mindet. Nem viccelek, ha egy alternatív valóságban lehetne receptre kérni a gyógyszertárban V40-est én azt mondom, hogy azonnal rohanjon mindenki az orvoshoz és írasson fel magának minimum egy heti adagot, higgyétek el megszűnik minden idegeskedés és feszültség. A helyébe csak nyugalom fog lépni, ugyanis ezt sugározza az egész autó lénye. Minőségi, prémium anyagok ameddig csak a szem ellát. A legszembetűnőbb a lebegő középkonzolt borító finoman csiszolt és textúrázott alumínium, ami arra késztet, hogy időről időre hozzáérjünk és végigsimítsuk, mint egy finom női combot. Lehet fura a hasonlat, de így van.

DSC_6465A telefongombszerű kialakítást egy picit én már túlzásnak éreztem, sok lett a gomb és rontott az elegancián.

DSC_6447Sötétben a váltógomb úgy világít mintha egy ’70-es évek béli Start Trek film kellékei közül bányászták volna elő. Nekem bejön ez a stílus, mások gagyinak tartották, ez tejesen szubjektív. Ha már a fényeknél járunk nem mehetünk el amellett, hogy hangulatunknak megfelelő színű belső világítást állíthatunk vagy 10 szín közül válogatva. Azonban nem csak a ledek fénye állítható, hanem a kormány mögött lévő teljesen digitális műszerfal témája is. A képen látható három mód közül választhatunk.

muszerfalMeglátásom szerint a legszebb digitalizált kilométeróra amit valaha láttam.

A kormányszervót a MyCar menüből lehet állítani gyenge, közepes és kemény módba. Nekem közepesre “csavarva” tökéletes volt minden helyzetben és nem biztos, hogy kérném ezt az extrát 25.000.- forintért. A Volvo MyCar rendszere annyira szövevényes és rengeteg beállítást tartalmaz és mire legépelném tuti, hogy leadnák a Barátok közt befejező epizódját, ezért inkább egy külön videót készítettünk erről. Audió kommentár is jár hozzá. 🙂

MyCar videó hamarosan!!!

Tesztautónkban a D3-as 2 literes, 150 lóerős dízel dolgozott. Ettől van még egy erősebb 170 lóerős D4-es és a gyengébb D2 a maga 115 pacijával. A benzines paletta a már jól ismert T3, T4 és T5  aggregátokból áll, 150, 180 és 254 lóerővel. Egyszóval mindenki megtalálhatja a stílusának és főleg pénztárcájának megfelelő változatot. Én biztos, hogy ezt a 150 lóerős dízelt választanám. Azt hiszem ár-érték arányban ezzel járnék a legjobban, hiszen a fogyasztást az egy hetes időszak alatt simán 6,5 liter alatt tudtam tartani, holott néha nem bántam kesztyűs kézzel vele.

DSC_6432

Nem szeretnék senkinek a pénztárcájában nyúlkálni, de amennyiben ne adj isten, nem különben valaki egy ilyen Volvo vásárlása mellett dönt az ne tegye meg rögtön! Gyűjtsön még hozzá 600 ezret és kérje automatával. Ha akarjuk kellően gazdaságos, viszont van ott sport mód is kérem. Itt már sokkal jobban reagál a gázadásra és természetesen a fordulatszámhatár is kitolódik. Mikor a kanyar előtt lefékezünk már halljuk és érezzük is a visszaváltásokat, az 5 hengeres dízel hangja zene az emberei fülnek, pontosan abban a fokozatban érkezünk be egy kanyarba, hogy a kigyorsítás tökéletes legyen. A kipörgésgátlót tejesen nem engedi kikapcsolni, de ez érthető hiszen a világ egyik legbiztonságosabb autójáról beszélünk, egyedül egy DSTC SPORT mód van benne, ami kitolja a határokat, de még ésszerű kerteken belül. A nyomaték nagy része már igen alacsony fordulatszámtól a rendelkezésünkre áll, így ha egy picit meg szeretnénk fűszerezni a nyugalmat, bátran odaléphetünk neki és nem kell sokat várnunk a hatásra.

V40

A futómű szépen nyeli el az úthibákat és a vízbe dobott kavics keltette hullámokhoz hasonlóan vezeti azt el. Kanyarban még akkor is azonnal reagál a kisebb megcsúszásokra ha SPORT módba van állítva a kipörgés gátló és biztonsági rendszer. Normál módban pedig egyszerűen azt érezni, hogy egy tankban ülünk, amit lehetetlen kibillenteni az egyensúlyából. A tankos érzet akkor is előjön mikor hátul utazunk, hiszen a hely elég szűkös, pláne magas, kigyúrt 😉 fickóknak, mint én és mivel az ablakok enyhén szólva sem családi egyterű méretűek, így a bezártság érzetre rádob még egy lapáttal. De mutassatok egy olyan kompaktot amelyikben ez nem így van…

“A biztonság mindenek felett” is lehetne a Volvo jelmondata, mert ebbe a modellbe is sikerült belezsúfolni annyi figyelmeztető, figyelő, kikerülő, tartó, elkerülő és védelmi rendszert, ami egy Iránból kilőtt nukleáris rakétát is simán más pályára állítana vagy ha azt azért nem is, de tuti 1 órával a becsapódás előtt már tudnánk róla. Annak reményében, hogy semmit nem felejtek ki megpróbálom felsorolni ezeket a biztonsági felszereléseket.

DSC_6468

  • Gyalogos légzsák (ez látható a képen lentebb)
  • Sávtartó automatika 65 km/óra felett
  • Távolságtartó tempomat
  • Biztonsági öv bekötésére figyelmeztetés. Figyeli a hátsó üléseket is de azért nem pittyeg.
  • Holttér figyelő rendszer. Az első ajtókon belül a tükör mögött villog egy sárga lámpa, ha valakit nem látunk a visszapillantóban de bizony ott van.
  • A szélvédőn, a sofőr előtt egy lámpa narancssárga fénye tükröződik vissza ha már féktávolságon beül közelítünk meg egy autót.
  • Ráfutásgátló, ami 40km/h alatt helyettünk fékez ha nem figyelnénk, fölötte pedig eszeveszett sípolás és a szélvédő alján már piros lámpák villognak. Ez borzasztóan ijesztő és idegesítő. Akkor tapasztaltam meg először, amikor úgy kezdtem meg teljesen szabálytalanul egy előzést, hogy nem tettem ki az irányjelzőt és úgymond “szélárnyékba” húzódtam és aztán következett az előzés. Tanulság, szabályosan kell előzni és nem tévesztjük meg a rendszert!
  • Automata párhuzamos parkolás. Nem sokat gondolkoztam, mindenhol megpróbáltam ahol lehetőség adódott és szégyenkezve tapasztaltam, hogy bizony sokkal jobban parkolt mint én. Azonban az, hogy ez automatikus és mindezt premier plánban kell végignézni az még midig ijesztő. Több ilyen autó is volt már nálam, de az érzést nem tudtam megszokni.
  • Táblafelismerő rendszer. A sebességkorlátozó, előzni tilos és feloldó táblákat ismeri. Egy dolog van, ami szerintem sürgős javításra szorul, a 12 tonnás súlykorlátozó táblát rendre úgy ismerte fel, hogy ott 120 a sebességhatár…

v40 legzsakA világ első gyalogosokat védő légzsákja

Szép hosszú lista. Picit mindenen lehetne még finomítani, mert volt olyan, hogy villogott és pittyegett ami csak képes volt rá pedig  egy helyben parkoltam járó motorral, hiszen fáztam. Mellettem két mozdulatlan autó volt, nem is értettem a dolgot, biztosan valami éppen akkor változott a Mátrixban.

Egy hét leforgása alatt meg tudta változtatni a V40 a vezetési stílusomat, látványosan és számomra is észrevehetően. Előzékennyé, türelmessé és toleránssá válik az ember ebben az autóban. Ahogy azt az elején is említettem, teljesen lenyugtatja az idegeket és azok a dolgok, amik általában bombaként robbannak bennem autózás közben, mind eltörpültek és nevetséges aprósággá zsugorodnak össze.  Nagyon nehéz megfogalmazni, ezt érezni kell. Emlékeztek mikor gyermekként az édesapátok egy hosszú túra közben felvett a nyakába? A világ kitárult, érzékeink felerősödtek, fáradt lábunk megpihent és a magasság ellenére is teljes biztonságban éreztük magunkat. Ezzel az autóval pont ilyen érzés közlekedni…talán még egy kicsit jobb is!

VOVLO V40 D3 Momentum technikai adatok:

V40_specifications_landing

Lökettérfogat: 1984 cm3Hengerek száma: 5
Teljesítmény: 150LE/350Nm
Üzemanyag térfogat: 60 l
Csomagtér: 335 l
Alapára: 7.925.000.- HUF
A Momentum csomag felszereltségi listáját itt találjátok.

A rengeteg extrával, automata váltóval, city safety rendszerrel, az összes biztonsági és prémium cuccal telepakolt tesztmodell ára 12.225.000.- HUF, ebből az extrák ára 4.325.000 forint. Azonban a legolcsóbb V40-est már 6 millióért is haza lehet vinni T3 1,6-os ecoboost 150 lóerős benzin motorral extrák nélkül.

Kategória társak alapária:

Audi A3 2.0 CR TDI DSG (150 LE) 7 625 460 Ft
BMW 118d (143 LE) 8 068 400 Ft
Mercedes-Benz A 200 CDI (136 LE) 8 588 120 Ft

Most pedig hátradőlök kedvenc fotelembe és glöggöt kortyolgatva visszapörgetem az elmúlt hét emlékeit! Az Erő legyen veletek! 😉

Használt V40-es gépkocsikat itt tudtok böngészni!