Hétvégén a tököli reptérre látogattunk el, na nem azért mert szerettünk volna felszállni egy duplafedelű permetező géppel, hanem a Peugeot az itt megépített pályán mutatta be a magyar sajtó számára, a mostani palettájuk két legerősebb autóját, a 208 GTi-t és az új RCZ-t. A két autó egyetlen pontban találkozik egymással és az nem más, mint a 200 lóerős erőforrás a motorház alatt, ami kellően elégséges volt ahhoz, hogy ezen a fülledt, meleg napon  felpaprikázza a hangulatot. A Peugeot marketing osztályának pedig egy külön piros pont, hogy nem sajnálva a gépeket, minden egyes meghívott szabad kezet kapott a pályán, még csak instruktor sem volt a jobb egyben. Szimplán egy rádiót nyomtak a kezünkbe, amit az ötös vagy a négyes csatornára kellett tekerni, de ez is csak néha szólalt meg.

20130509_120454

 Sajnos a forgalomnak köszönhetően csak a délutáni programra értem oda, de miközben sétáltam a parkolótól a felállított standig, már messziről kiszúrtam egy klasszikus és jól ismert formát, amitől minden autóbuzinak megdobbant volna a szíve és nem tagadom én is elmorzsoltam egy könnycseppet, hiszen egy olyan makulátlan, patika tiszta, karcolásmentes 205 GTi állt a placcon, amilyet manapság csak albumokban lát az ember. Az, hogy ez a Peugeot-nak egy eldugott földalatti raktárában pihen e, hogy néha megszellőztessék, vagy egy lelkes gyűjtő, rajongó bocsátotta a sajtótájékoztató rendelkezésére, az nem derült ki és persze az ajtók is csukva maradtak mindvégig.

20130509_120438

Nem véletlenül hozták el a 205 GTi-t, ugyanis a gyártó bevallása szerint a 208 GTi bizony, az előbb említett legendás autó újjászületésének tekinthető. 2012 óta, amikor megjelent a 208-as a piacon, már több mint 300.000 legyártott darabot tudhat maga mögött a Peugeot kisautója, és 7 országban is elnyerte az év autója díjat, sok egyéb hangzatos nevű elismerés mellett, ilyen például a legjobb design díja is.

20130509_120431

Mivel tényleg szemrevalóra sikeredett az alap 208-as formája, nem kellett éjszakákon át a tervezőasztal felett görnyedni a dizájnereknek, hogy egy sportos formát álmodjanak a GTi köré. Egy pici szélesítés itt egy kis felvarrás ott, vastagabb küszöbök, nyomtáv szélesítés, ízlésesen elhelyezett GTi feliratok és egy méretes hátsó légterelő. Azt kell mondjam, ennél nem is kell több. Meg lehet jelenni vele egy puccos eseményen, vagy sötétedés után krúzolni a belvárosban és büszkén begyűjteni az elismerő pillantásokat, de egy versenypályán is tekintélyesen domborítanak a kerekded idomok.

20130509_120354

A belső kidolgozásra és anyaghasználatra egy szavunk nem lehet. Két dolog mellett azonban nem tudok elmenni, az egyik az ajtó kapaszkodón lévő piros-fekete műanyag és az ugyanebből az anyagból készült középkonzol burkolata. Mikor felejtik már el az autógyártók ezt a fényes, tükröződő műanyag felületet? Nem szép és tisztán tartani szinte lehetetlen.
A sportülésekbe huppanva éreztem, hogy ez a nekem megfelelő kagylóforma (198cm+100kg), nem túl szűk, mint a Fiesta ST-ben, de mégis kellőképpen tart, pont jó. A kormány és a fémpedálok még pluszban rádobnak a sportosságra.

20130509_133130

20130509_133141

Na de úgy érzem eléggé ki lett vesézve a kinézet és igazából a képek is magukért beszélnek, szóval nem csak ültünk az autóban, hanem egy kb 1,5 kilométeres kibójázott, gumifallal körbevett pályán meg is néztük mit tud talajon a 208 GTi és az RCZ, szépen egymás után.

20130509_120445

Már az első pár körben kiderült, hogy a GTi egy vérbeli játszós élményautó, ami kellően tapad a kanyarban ha kell, köszönhetően a megerősített első bölcsőnek, feszes felfüggesztésnek, a merevített hátsó kereszttartónak na és persze a nyomtáv is szélesebb lett az alap változathoz képest, elől +20, hátul pedig +10 milliméterrel! Azonban ha már túlfeszítettük a húrt, szépen elkezdett elúszni az eleje, és hátulja is néha, de annyira jól koordinálható kisautó, hogy egyszer sem éreztem úgy, hogy ne tartanám kordában a 200 lóerőt. A motor és a kipuffantók hangja egész kellemesen behallatszott az utastérbe, természetesen ez nem véletlen, és remekül illik az egész autó karakteréhez.

20130509_115827

Az RCZ már egy teljesen más kategória. Ahogy már az elején is említettem csak az 1,6-os turbós THP 200 lóerős, 275 Nm-es motor egyezik meg a GTi-vel. 2010-es megjelenése óta a jól bevált recepten nem sokat változtattak a mostani facelifttel, de miért is tették volna, hiszen bevált. Apróbb ráncfelvarrást kapott a hűtőmaszk és lökhárítók, hogy már a friss Peugeot arculatba illeszkedjenek, kapott LED-es nappali menetfényt a régi ködlámpák helyére és a kettős, domború tetőívet 3 féle alternatívával lehet rendelni, alu, homokszín és matt fekete.

20130509_122511

20130509_120049

Mikor még csak nézegettük, fotózgattunk, kicsit olyan érzésem támadt, hogy  egy plázacicát jobban el tudnék képzelni benne a hétköznapokban, mint mondjuk magamat vagy bármilyen más sört kedvelő férfi társam. Na de egye fene gondoltam, és már rám is került a sor. Beültem, övet be, egyesbe be, gáz. A négy körös szakasz végén erős fék és nem volt több kérdésem. Ez a lapos, sunyi kupé forma úgy fekszik be a kanyarba mint a fene. Nincs billenés egy picit sem, csak tapadás van és kigyorsítás a megfelelő íven, megfelelő sebességgel. Nem lehet úgy játszani vele mint a GTi-vel, szigorúan a pályán akar maradni és egymás után fűzi egyik kanyart a másikba, mint egy jó suszter munkája végeztével a cipőfűzőt.

20130509_122525

20130509_131310

Persze semmi nem tarthat örökké, így ennek a napnak is vége lett sajnos és lassan ballagva a kocsihoz levontam a következtetéseket. Pályán mutatott karaktere miatt az RCZ egy kiváló autó lehet azok számára aki sűrűn ellátogatnak pályanapokra. Viszont a GTi egy igazi élményautó, ami garantáltan mosolyt csalt mindenki arcára, miközben a kezelhetősége zseniális. Ha nem tudnám, hogy mennyibe fog kerülni a két autó sokat dilemmázva, de az RCZ-t választanám, közelebb lopta magát a szívemhez, mint a 208-as. Azonban az áruk nem titok, a sportkupéért kicsivel több mint 9 milliót kell kicsengetni, a GTi pedig kevesebb mint 6 millióért (5,8)  a garázsunkba parkolhat. Kérdés az, hogy megér-e 3 millióval többet a plusz tapadás?!?