Lassan beköszöntenek a hidegebb hajnalok, esték, majd az egész napok, és, ahogyan mi leváltjuk a könnyed ingeket kabátokra, úgy az autóinkon is eljön a téligumik lecserélésének ideje. Idén a Michelin jóvoltából lehetőségem nyílt tesztelni egy szett Michelin Energy Saver + nyári gumigarnitúrát. Május 12.én került felszerelésre a gumiszett, az azóta eltelt több mint 4,5 hónap és több mint 20000km megtétele után most megosztom az eddig szerzett tapasztalataimat veletek!

michelin-energy-saver-plus

 

Elsőként néhány alapinformáció. Az autó egy 2000 évjáratú Opel Vectra B Caravan volt, 2.0 DTH motorral, 101 lóerővel,( a www.michelin.hu oldalon is található abroncskeresőben gyorsan rá lehet akadni a gyári méretekre, ha valaki nem tudná esetleg sajátját). Gyári méret 195/65R15, mondhatjuk, hogy egy átlagos családi kombiról beszélhetünk. Nos, a használati körülményeket figyelembe véve elmondható, hogy 50% városi 50%-ban pedig autópálya, autóút használatban voltak a gumiabroncsok.

A Michelin Energy Saver + gumiabroncsokat kifejezetten városi, kompakt és családi autók számára tervezték, kiderül mit tud. Nosza vágjunk bele, rögtön a legelején az abroncsok felszerelésével.

Új gumiabroncs vásárlásakor célszerű új szelepeket szereltetni a felnikre, hiszen későbbiekben megkímélhetjük magunkat a szelep hibájából adódó defekt okozta kellemetlenségeknek. A felnikre rákerülnek az abroncsok, felfújják, hogy az abroncs a felnihez tudjon feszülni , végül kicentírozzák, hogy a futás a lehető leg gördülékenyebb legyen. Fontos megjegyezni, hogy új gumiabroncs vásárlása esetén célszerű a futóművet is beállíttatni, szükség esetén a kopott, kotyogó alkatrészeket cseréltetni.

Michelin

Az első tapasztalatok azt mutatták, hogy városi körülmények között az abroncs nyílván nem túl zajos, hiszen elég zajt csap maga Budapest. Aki Budapesten járt, netalántán él, tudja milyen úthálózattal rendelkezik a város. Napjainkban az iskolakezdéssel és az útfelújítások egyidejű lefolytatásával párhuzamosan rendszeresedtek a reggeli/délutáni dugók is. Ha pedig nem egy dugóban araszolunk , akkor bizony a kátyukkal kell felvennünk a küzdelmet. Sajnos vannak kivédhetetlen belefutások is, de az abroncsok ebben a szezonban ezt kibírták, egyik abroncs, se felni nem sérült meg, nem lett szálszakadás sem egyéb roncsolódás a gumiköpenyeken.  Budapesten vagy nagyobb városokban közlekedők tudják, hogy a városi közlekedésben néha centiméterek számítanak. Bizony egy-egy koccanást, de főként ráfutásos baleseteknél rendkívül sokat számíthat az autó gumijainak , fékberendezéseinek állapota. Személy szerint volt néhány eset amikor apró koccanásokat sikerült elhárítani köszönhetően az új abroncsoknak. A Michelin mérnökei 10%-kal növelték az útburkolattal érintkező gumifelületeket, így tovább növelve azok tapadását, rövidítették a fékutat. Amikor viszont végre meg lehet indulni picit dinamikusabban az autóval, a gumik megfelelően tapadnak, komolyabb kanyarokban nem volt sem túl, sem alulkormányzott az autó és nem is csúszkált el.

2012 őszétől kötelező a gumikat is ellátni a hűtőkről, lámpákról már ismert energetikai besorolási rendszerrel, így a gumik három alapvető tulajdonságát tudhatjuk meg egyszerűen, üzemanyag takarékosságát, nedves körülmények közötti fékút, valamint azt, hogy mennyire zajosak azok. A Michelin Energy Saver + , üzemanyag felhasználásban “B”, nedves útviszonyok közötti fékútat tekintve “A” minősítést kapott, míg a zajkibocsátását 70dB-re jelzik. A Michelin gumiabroncsokról tudni lehet, hogy rendkívül tartósak, a becsült futásteljesítményük, felhasználástól függően kb. 45000-60000 km is lehet (itt természetesen nem a lágyabb sport abroncsokról, hanem pl. a tesztben is szereplő gumiabroncsról van szó). És bár a gyártó állítja, hogy az előző Energy Saver szériához képest 60 liter üzemanyag spórolást lehet elérni, ezt egy normál végfelhasználó nem igazán tudja megítélni. Nálunk nyílván csökkent a fogyasztás, hiszen a téligumik lettek lecserélve nyári abroncsokra. Azt viszont tény, hogy az alacsonyabb gördülési ellenállás csak hasznára van a gumiknak. Több mint 20000km megtétele után a gumik profilmélysége még mindig 5,5 – 6 mm!! közöttiek, tehát a szupertitkos molekuláris összetevőkben csak van valami 🙂

1340808821236_Michelin_Energy_Saver_Plus_01

A Michelin nem a levegőbe beszélt amikor fogyasztás csökkenésről esett szó. 2012-ben, amikor az Energy Saver Plus-t bemutatták, a Michelin nem mást, mint a német DEKRA ipari minősítő intézetet kérte fel, hogy segítsenek a gumik valós körülmények közötti tesztelésében. A teszten 6 darab dízel Golf és hozzá tartozó profi söfőrök vettek részt, felszerelve az Energy Saver Plus és más hasonló kategóriába tartozó versenytársak abroncsait. A próbán 30480 km-t tettek meg az abroncsok, az eredmények pedig meglepőek voltak. Az út során 82km/h órás átlagsebességgel haladtak az autók, defektet egyetlen gumi sem kapott. Minden nap szigorú rendszerben ellenőrizték a gumiabroncsok kopását, mindig azonos helyeken mérve azt, ezen felül pedig, az autók között is folyamatosan cserélték a gumikat. A versenytársakhoz képest Pirelli, Goodyear, Bridgestone, Continental a gumikopást tekintve a Michelin bizonyult a legjobbnak átlagosan 9300km-el van bennük több futásteljesítmény mint versenytársaikéban. Takarékossági téren is a Michelin vitte a prímet, átlagosan 21 literrel fogyasztottak kevesebbet a tesztautók. A tesztről itt nézhetitek meg a videót, amit a Dekra készített, pár pillanatra Budapest is látható 🙂

 

De persze ezt a 20000km-t nem a városba kőrözve tettem meg. Volt néhány hosszabb külföldi út is ebben. Az autópályán és az autóúton nedves és száraz útviszonyok között is rendkívül jól viselkedtek a gumik. Menetzajról sajnos nem tudok nektek beszámolni, mert egy dízel Vectrában nem erre figyel fel az ember 😉 Ami a legfontosabb, hogy hibamentesen, biztonságosan vitt a Német – Osztrák autópályákon, a Lengyel autóutakon, a zötykölődős Cseh autópályán és szerte Európában. Talán ami negatívumnak tekinthető, az egyetlen aquaplaning volt, még nem sokkal május után, amikor azok az igazán nagy esők voltak, igaz valóban hatalmas vízátfolyások és 130km/h –s tempó volt az M7 autópályán. De ez szerencsére egyenes szakaszon történt és egy még arra sem volt időm, hogy finoman elvegyem a gázt, a gumik azonnal visszaszerezték tapadásukat. Még egy apróság, ami szubjektív, de az első 20000km-en elég gyakran ragadt kavics a gumi profiljába, ami viszont idegesítő tudott lenni. Mára ez kellemetlenség szinte teljesen megszűnt.

Minden esetre a számítások szerint 2030-ra gyakorlatilag megduplázódik az autók száma a világon a mai 800 millió helyett 1,6milliárd fog az utakon gurulni, és míg ma egy átlagos autó egy tank üzemanyagból több mint 20%-át a gumik gördülési ellenállására kell fordítani, így van min agyalnia a mérnököknek. A Michelin jó úton halad. A Michelin Energy Saver + -t kifejezetten ajánlom mindenkinek!

Végül egy kis életkép a gumik Budapesten végzett munkájából: