Unod már cserélgetni a téli/nyári gumikat? Nem bízol a 4 évszakos gumiabroncsokba, ami se nem túl jó nyáron se nem túl jó télen? Akkor lehet, hogy Neked találták ki az új CrossClimate gumiabroncsot. Kipróbáltuk, megdöbbentünk, íme a próba során szerzett tapasztalatok.

 DSC_1803

Előző cikkeinkbe már beszámoltunk róla, hogy érkezik a Michelin gyárból egy igazán nagy durranásnak szánt új termék. Sejteni lehetett, hogy sokféle körülményhez igazítják majd a gumiabroncsot, de azért az meglepő volt, hogy már az elején azt ígérték, ezzel a gumival a hóban is kényelmesen és biztonságosan lehet autózni.  A négy évszakos gumikat sokan ismerik, valahogy se-se, nem kiemelkedő nyáron, nem teljesít igazán jól télen, de azért használható kategória, kompromisszumokat kell kötni, amennyiben ilyen abroncsot vásárolunk.  De miből áll a CrossClimate tikta? Két alapvető részből, az egyik a gumikeverék; ez egy olyan nyári gumi, amely köszönhetően a különleges gumikeveréknek se nyáron se télen nem keményedik meg, képes a hőmérséklet különbségeket elviselni anyagkárosodás nélkül. A másik része pedig a mintázat. Mitől működhet hóban? Hiszen nincsenek apró barázdák a gumikon, ahogyan egy klasszikus téliguminál megszokhattuk. A megoldás a V minta kis vízszintes barázdákkal kiegészítve, amely télen a fogaskerék elv alapján megfelelő tapadást biztosít, ugyanakkor nyáron a sima felületeknek köszönhetően szintén jól vizsgázik. Az eredmények pedig nem nevezhetők légbőlkapottnak, hiszen a Német Tüv és Dekra vállalatok egyedülálló módon ítélték hosszas vizsgálatsorozat után a CrossClimate abroncsoknak a 3PMFS minősítést, vagyis a három kis hópihét, amely garancia a téli biztonságos autózáshoz.

MICHELIN CROSSCLIMATE

A Michelin a CrossClimate nevű gumikkal egy egészen új kategóriát hozott be a piacra. Kompromisszumok nélküli nyári, téli autózás. A téli autózás forradalmasítását ígérték.  Kipróbáltuk éles helyzetben.

Pre?sentation Michelin GENPOLY a? DivonnePH T GROMIK

Egy Franciaországi kis városban került megrendezésre a Michelin által szervezett két napos, tesztvezetéssel egybekötött bemutató. Technikai adatokat ismét bőségesen kaptunk, de igazán a valós körülmények közötti vezetést/tesztelést vártuk.

MichelinHivatalos 023

MichelinHivatalos 022

Az első valós élményekért nem kellett távolra utaznunk, mindössze néhány percnyire alkalmi szállásunktól építették fel a vegyes körülményeket biztosító tesztpályát. A tesztautókon (új Golfok, Pug 308) Téli, nyári, konkurens felső kategóriás négy évszakos (GY), és CrossClimate abroncsok voltak szerelve. Én elsősorban a négy évszakossal próbáltam összehasonlítani az új Michelin abroncsokat, mégis csak egy every season gumiról beszélünk, amit egész évben teljes értékűként használhatunk.  A pálya három fő részből állt. Egyenes szakaszon, száraz körülmények között fékezés 40 illetve 55 km/h-ról, úgy, hogy egy ideiglenes sátor alagútban haladva a falra felfestett féktávokat sikeresen teljesítsük. Igen, valóban megállt szinte mindenkinek centire pontosan az autója, a jelzett féktávoknál, a különbség a konkurens négy évszakosához képest körülbelül 1,5 méter volt. Nyílván a legjobb féktáv eredményt a nyári gumi adta, a legrosszabbat pedig a téli, adott körülmények között.

DSC_2132

A második szakasz egy hideg, nedves útszakaszt bemutatni hivatott körforgalom volt. Itt lehetett a kanyarodást, a kicsúszási hajlandóságot, illetve azt megfigyelni, hogy az autók mennyire tolják ki az orrukat. Itt hatalmas különbségeket én magam sem vártam, a két gumit tekintve (négyévszakos, CrossClimate), és bár mindkét esetben a határon autózva próbáltam, a CrossClimate javára néhány km/h-s  kanyarsebesség írható.

Pre?sentation Michelin GENPOLY a? Divonne PH T GROMIK

Pre?sentation Michelin GENPOLY a? Divonne PH T GROMIK

Az igazán nagy különbséget és meglepetést a harmadik szakasz mutatta. Itt egy havas emelkedőn kellett elindulni, majd feljutni a tetejéig. Itt a négy évszakos abroncs kicsit tétován, gyakran elpörögve, kormánykorrekciókat igényelve jutott a domb tetejére, míg a CC kormánykorrekció nélkül meggyőzően feljutott.

DSC_2144

Mindezek után következett egy kis pihenő, ahol összegezni lehetett a frissen szerzett tapasztalatokat. Kőrös Andrással, aki a Hungaroringi vezetéstechnikai centrum fő instruktora, szinte egyöntetűen az utolsó teszt feladat okozta meglepetéseket beszélgettük, „igen, felment az emelkedőn simán” De többek véleménye is ez volt.

20150305_115802

Ezek után már mindannyian vártuk, hogy ne tesztpályán, hanem valós körülmények között is kipróbálhassuk az új abroncsokat. El is jött az idő, 40km-es szakasz a festői szépségű Francia alpokba, ahol szinte minden időjárási körülménnyel találkoztunk. Volt száraz, nedves, latyakos, havas, de még hóátfúvásos jeges szakasz is. A Michelin CrossClimate számomra itt bizonyított igazán, valóban biztonságosan lehetett vele közlekedni, kompromisszumok nélkül. Persze a végére belefért egy kis bohóckodás is a nagy havas parkolóba 😉

MichelinHivatalos 034

A technikai részletekkel már nem untatnék senkit, akit mégis érdekel előző cikkünkben itt megtalálja.

Pre?sentation Michelin GENPOLY a? Divonne PH T GROMIK

Az alábbi táblázat a 2015 májusától kapható méreteket tartalmazza (egyes fajták csak júniustól lesznek kaphatóak)

11069743_612247465542969_323051059_o

Hogy mennyire válhat ez be Magyarországon? Nézzük. Alapvetően az utóbbi években elkerülte hazánkat a nagyobb havazás, leszámítva persze a 2014 tavaszi Belügyminisztérium által lekövetett ülj át a másik autóba c. sztorit.  Nagyobb részben hideg, nedves körülményekkel találkozhattunk az utakon. Azok, akik téli-nyári abroncsokat használnak általában két féle megoldás közül választanak. Az egyik, hogy szezononként cserélgetik a felnin a gumikat, ez gumiműhelytől függően 5-8000 Ft körül alakul alkalmanként, ez ugye évi kétszer esedékes, tehát 10-16000 Ft-tal számolhatunk évente. A másik eset amikor külön felnin vannak a téli és a nyári gumik, ilyenkor a csere is egyszerűbb hiszen egy centrírozás, kerék le- és felszerelés után roboghatunk is tovább, ennek költsége alkalmanként 4-6000Ft, tehát éves szinten 8-12000Ft.

DSC_2396

MICHELIN CROSSCLIMATE

A tervek szerint májustól kapható CrossClimate abroncsok körülbelül 10%-kal kerülnek majd többe mint a normál nyárigumik. Ez például a Michelin és hasonló magasabb kategóriájú márkáknál egy átlagos és gyakori méretet nézve (195/65R15) 15000-30000Ft/abroncs +10% Viszont nincs sorban állás a gumisnál szezononként és ugyanúgy biztonságban vagyunk mi és a család és az autónk. Ki-ki mérlegelheti, mennyire érheti meg neki ez a gumiválasztás. Kiknek lehet még jó? Aki szeretné biztonságban tudni magát egész évben az utakon, azoknak akik akár hosszú, változatos időjárású tájakon járnak, de azoknak is akik keveset használják autóikat, de fontos számukra saját és a közlekedésben résztvevők biztonsága. Minden esetre mi elhozzuk majd nektek a lehetőséget, és reményeink szerint szervezünk hamarosan egy nyereményjátékot, ahol egy szett abroncsot vihet majd haza egy szerencsés olvasónk!!!

DSC_1630

Gyuszi, Pedro