Itt van az ősz, itt van újra… A nyári forróságából átröppentünk az ősz változatos időjárásába. Lassan mindenki elkezd gondolkodni, mikor cserélje a nyárigumikat. Egyre gyakoribbak a reggeli hidegek, és a szeszélyes, hol száraz, hol pedig nedves útviszonyok. És persze nem utolsó sorban November 1.-től számos Európai országban kötelező a téligumi használat. Ugyan előzőleg már tesztpályán vizsgálhattuk a CrossClimate abroncsokat, az 5000 km azért többet elárul, nézzük.

Már megírtuk, hogy a Michelin idei egyik hatalmas újdonsága a CrossClimate nyári abroncsa, amely 100%-ban alkalmas téli körülmények közötti használatra is. Annyit már az elején el kell mondanom, hogy az első 5000 km inkább szól, a folyamatosan változó hőmérsékeletekről és nedves/száraz útviszonyokról mint a hóban való megfelelésről, de ettől függetlenlenűl meglepő dolgokat tapasztaltunk.

Pre?sentation Michelin GENPOLY a? DivonnePH T GROMIK

Bár a gumisok nagy része is, mikor szóba kerül a CrossClimate abroncs négyévszakosnak titulálja, azonban itt nem erről van szó, erről is írtunk már. A négyévszakos abroncsoknak az a legnagyobb problémája, hogy egy évszakban sem képes az adott szezonnak megfelelő normál gumival igazán versenybe szállni. Sokat gondolkodtunk, mivel lehetne a CrossClimate abroncsokat összehasonlítani, majd szinte egyértelműen jött is a megoldás, eresszük össze a kategóriában a Michelin abroncsokat. Nagyon sokat megélt már nálunk a Michelin EnergySaver +, amiről itt olvashattok, a téli havas teszteken pedig az Alpin5 lesz majd a versenytárs.

DSC_1803

Hihetetlenül hangzik, de a Michelin EnergySaver + abroncsokba több mint 60000 km-t tekertünk bele két nyári szezon alatt, és még mindig bírja, na de erről majd egy másik fejezetben.

Szeretjük a vonalzós teszteket, ne értsétek félre, de valahogy mégsem az igazi, hisz mindig van egy adott nap, körülmény, időjárás stb. Ezért inkább belevágtunk és hosszú távon teszteltünk.

DSC_2132

Kezdjük is a történetet a felszereléssel. Több gumis műhelyben jártam, hogy érdeklődjek, ott milyen vélemény alakult ki a CrossClimate abroncsokról. Nos a gumisok egyik része szinte hahotázva nézett rám, mikor kérdeztem, mondván, ő nem hülye, mikor jönnek akkor majd kereket cserélni az emberek, elveszíti a kuncsaftokat 🙂 A másik fele a gumisokanak, szimplán négy évszakosnak gondolja a gumit és, ha azt kéred szó nélkül megkapod. Érdekes, hisz, ha egy átlagos használatot és futás teljesítményt nézünk kiderül, hogy míg a téli/nyári abroncsokat azért 4-5 évente cserélni kell, addig a CrossClimate élettartama, tekintve, hogy, teljes értékű nyári és téli abroncs, tehát minden szezonban biztonsággal használható, nyílván lerövidül, úgy 2-3 évre.

Pre?sentation Michelin GENPOLY a? DivonnePH T GROMIK

Nézzük a használati körülményeket.

A forró nyári körülményeket tényleg csak röviden. Inkább ami érdekes ebben, az a forróságban végzett menetpróba. Az idei nyár nem szűkölködött a forróságban, gyakran előfordult, hogy bizony az aszfalt hőmérséklete bőségesen elérte és meghaladta az 50C fokot. A CrossClimate érezhetően belágyul az extrém magas hőmérsékletben, de ugyanakkor mégsem veszélyesen, hisz durván 10%-os különbséget hozott mindössze vizes és száraz útviszonyokon nézve az EnergySaver+ abroncsok javára. Nem rossz…

Az igazi megmérettetést mi is inkább az őszi és majd a téli körülmények vizsgálatától vártuk. Adódott a lehetőség, egy igazán kimerítő tesztútra. Budapest-Trieszt-Budapest, 1300 km, Szlovénia hegyein át, Észak-Olaszország már-már mediterrán tengerpartjáig, biztosan változatos időjárással.

20151012_125843

Nos, így is lett. A hajnali budapesti indulásnál a hőmérséklet alig érte el az 5fokot. Ugyanakkor az abroncsok egyáltalán nem keményedtek be, sőt meglepetésünkre gyakorlatilag tapintásra ugyan azt hozta mint 20C fokban, meleg őszi napsütésben. Ugyan városi körülmények között próbáltuk hasonló hőmérsékleten a CrossClimate abroncsokat, most az autópályán volt a sor. Száraz úton maximálisan hozza a Michelintől elvárható komfortot, az EnergySaver+ -hoz képest egy leheletnyivel nagyobb menetzajjal, de maximálisan megfelelő tapadással. A hajnali napsütésből Szlovénia hegyei közt gyorsan átcsaptunk a zuhogó esőbe, de különösebb változást nem lehetett észrevenni, a tapadás kiváló, vízkiszorítás működik.

20151003_090051

Kis pihenő alkalmával megvizsgáltam a gumik puhaságát, állapotát, gyakorlatilag megfelelt a 20C fokban tapasztaltaknak. Maximálisan biztonságban éreztem magam, még a legnagyobb esőben is.

  1. Innovatív gumikeverékek: az egyik a futófelületbe kerülő, optimális tapadást nyújtó, új gumikeverék. Az anyag rugalmassága lehetővé teszi, hogy a gumi kitöltse az útfelület apró egyenetlenségeit, hidegben és melegben egyaránt. Optimális tapadást biztosít bármely évszakban (havas, vizes, száraz felületen). A másik, a futó alá beépített új keverék az üzemi felmelegedés csökkentésével az üzemanyag-takarékosságra van jótékony hatással. A Michelin fejlesztőinek sikerült megoldást találniuk arra, hogy csökkenthető legyen az elveszett energiamennyiség: újgenerációs, szilika-alapú adalékkal javították a gumikeveréket, így a MICHELIN CrossClimate üzemanyag-fogyasztása csökkent.

20151005_133725

Mielőtt Olaszországban értünk volna kis kitérőt tettünk Szlovéniába. Így volt alkalom kipróbálni, amit szinte sosem lehet sehol olvasni, hogyan teljesít felázott, nedves talajon a gumi, mert bizony néha oda is bekeveredik az ember. Az előző napi esőzéseknek köszönhetően kellően felázott talaj fogadott, de mondhatnám azt is, hogy néhány helyen igazi dagonya… Előzőleg már az EnergySaver +-t is próbáltuk hasonló körülmények között, ahol azért már érezni lehetett, hogy ez nem neki való terep. A CrossClimate azonban gond nélkül vette az akadályt, szó sem volt durva elpörgésről, vagy beragadásról.

20151003_100725

20150823_164412

A változó ferde szögű, V-alakba rendeződő mintázat optimális tapadást tesz lehetővé havas, latyakos felületen:

  • Az oldalirányú erők ellensúlyozására a futófelület középső részén a gumiblokkok speciális szöget zárnak be.
  • A hosszirányú erők ellensúlyozására a vállzóna blokkjai nagyobb szöget zárnak be.
  • A V-mintázatú futófelületet új önzáró 3D lamellák egészítik ki: a hullámos formájú, különböző vastagságú és komplex geometriájú mély lamellák, mint apró karmok kapaszkodnak a havas felületen, így növelik az abroncs vonóerejét. A függőleges és oldalirányú hullámos lamellák önzáróak, vagyis egymásra záródva merevebbé teszik a futófelületet: stabilabb lesz a mintázat, akár hosszirányú (fékezés, gyorsítás), akár oldalirányú (kanyarodás) erők hatnak rá. A kormányzás ezáltal pontosabb, a menetteljesítmény száraz felületen általában jobb lesz. A beépített csúcstechnológiás megoldások eredményeképpen stabilabb, merevebb futófelületű, vagyis száraz felületen pontosabban kormányozható és ellenállóbb abroncsot kapunk.

MichelinHivatalos 023

Innen már egyenes út vezetett Olaszországig, ahol a felhők mögül előbukkanó nap sugarai vártak minket. Immár 20-22C fokos melegben. A CrossClimate átmenet nélkül képes alkalmazkodni a változó időjárási viszonyoktól függetlenűl. Száraz útfelületen kiváló tapadást biztosított az Olasz szerpentinek emelkedőin és lejtőin egyaránt.

20151003_173233

Az európai autósok 65%-a egész évben nyári gumit használ (Franciaországban, ahol hatóságilag nem írják elő a téli abroncs használatát, 76%), azaz veszélyezteti saját biztonságát hideg időben, vagy havas és jeges útfelületen

Hazánkban nem kötelező a téli gumi használata, azonban számos környező országban igen. Ausztriában, Olaszország bizonyos régióiban, Szerbiában, Szlovéniában, Romániában, Finnországban, Lettországban, Litvániában, Észtországban, Svédországban November 1. – től kötelező a téligumi használata. Azonban vannak olyan országok, mint Németország, Szlovákia, Svájc, ahol ugyan nem kötelező, de, ha valaki téli útviszonyok között, balesetet okoz, akadályozza a forgalmat, vagy a rendőr úgy ítéli meg, nem megfelelő az abroncsa, akkor súlyos pénzbüntetésre számíthat.

Magyarországon kinek éri meg a CrossClimate abroncsokat használni?

Az már az első 5000 km-es tesztből is jól látható, hogy ennek az abroncsnak az élettartama, bizonyosan alacsonyabb mint mondjuk egy EnergySaver+ guminak, tehát senki ne számítson arra, hogy 50-60000 km-eket tud majd elmenni velük, de egy óvatos becsléssel, normál használat mellett 30-35000 km mindenképp van ezekben az abroncsokban is.

MICHELIN CROSSCLIMATE

Ami viszont midenképp előny, hogy megszűnik az évente kétszer esedékes abroncs/kerékcsere móka. Ez számszerű előnyökkel is jár. Azok, akik téli-nyári abroncsokat használnak általában két féle megoldás közül választanak. Az egyik, hogy szezononként cserélgetik a felnin a gumikat, ez gumiműhelytől függően 5-8000 Ft körül alakul alkalmanként, ez ugye évi kétszer esedékes, tehát 10-16000 Ft-tal számolhatunk évente. A másik eset amikor külön felnin vannak a téli és a nyári gumik, ilyenkor a csere is egyszerűbb hiszen egy centrírozás, kerék le- és felszerelés után roboghatunk is tovább, ennek költsége alkalmanként 4-6000Ft, tehát éves szinten 8-12000Ft.

Jelenleg, egy átlagos (195/65R15) méretet nézve, durván 10-15%-os vételár különbség mutatkozik egy prémium nyári és a Michelin CrossClimate abroncs között. Kik azok, akiknek nagyon ajánlott a CrossClimate abroncs? Elsősorban nem túl nagy, évi maximum 10000 km-t használó autósoknak, itt is inkább városi használatra, akár rövidebb távokon, ritkábban akár hosszabb utakra, nekik telitalálat ez az abroncs. Ha valaki külföldre jár, főként, olyan országokba, ahol kötelező a téligumi, szintén jó választás lehet a CC, hisz elfelejthető a kerékcsere, de ahogy már említettem számolni kell a gyorsabb kopással, és így az abroncsok elhasználódásával is.

MICHELIN CROSSCLIMATE

A Michelin CrossClimate tényleg egy nagyon jól működő abroncs, hatalmas előnye, hogy egész évben biztonsággal használható, és elfelejthetjük a sorbanállást évente kétszer a gumisnál, egyelőre maximálisan bizonyított, de egy nagy próba még hátra van, a HÓ és a durván fagyott talaj.

Egy kis videó, miként dolgozott a CrossClimate Budapesten.

Végül pedig egy kis játék, Mutasd meg mennyire ismered az új CrossClimate abroncsokat!