A Continental célja, hogy belátható időn belül nullára
csökkentse a halálos kimenetelű közúti balesetek számát. Az ezzel kapcsolatos
elképzeléseket a Vision Zero nevű koncepcióban rögzítette, mely fontos fejlesztési irányokat
határoz meg a jövőre nézve.

„Az elképzelések között meghatározó szerepet töltenek be az
úgynevezett intelligens gumiabroncsok, melyek használatával még biztonságosabb lehet a
közúti közlekedés” – jegyezte meg Menkó Illés, a Continental Hungaria Kft. műszaki
szakértője.
A Continental a tavalyi frankfurti IAA kiállításon mutatta be két új abroncstechnológiai
tanulmányát, a ContiSense és a ContiAdapt nevű fejlesztéseket. Mindkét koncepció
esetében nyomon követhető a gumiabroncs teljesítménye, illetve annak állapota. A
ContiSense egy olyan rendszer, mely az abroncsban elhelyezett szenzorok segítségével
képes továbbítani az autóban található vevőegységhez, a profilmélységgel és a gumiabroncs
hőmérsékletével kapcsolatos információkat.

Valós idejű információk
Ha a mért adatok az előre meghatározott határértékeken kívülre kerülnek, akkor a rendszer
azonnal figyelmezteti a sofőrt. A ContiSense sokkal érzékenyebb, mint bármelyik TPMS-
rendszer, hiszen azok csak akkor küldenek figyelmeztetést, ha az abroncsnyomás kritikus
szint alá csökken. Az új rendszert a jövőben tovább fejleszti a Continental. A ContiSense
hamarosan képes lesz arra is, hogy az útviszonyokról, például az aszfalt hőmérsékletéről,
illetve víz, vagy hó jelenlétéről is információkat küldjön a sofőrnek. Ezek az adatok a
Bluetooth-kapcsolatnak köszönhetően akár okostelefonokra is továbbíthatók.
A ContiAdapt egy olyan fejlesztés, mely a kerékbe épített mikrokompresszorok segítségével
és a felni szélességének állításával szabályozza a gumiabroncs-nyomást. A rendszer így
meg tudja változtatni az abroncs futófelületének méretét, mely a változó útviszonyok
esetében meghatározó tényező lehet a komfort és a biztonság szempontjából.

Az autó ennek köszönhetően tökéletesen tud alkalmazkodni a vizes, egyenetlen, csúszós és normál
körülményekhez. „Például, ha a rendszer csökkenti az érintkezési felület méretét és növeli az
abroncs nyomását, akkor egyenes és száraz úton alacsony lesz a gördülési ellenállás,
ezáltal az üzemanyag-felhasználás is csökkenhet. Ezzel szemben a nagyméretű érintkezési
felület és az alacsony abroncsnyomás kombinációja ideális tapadást nyújthat csúszós
utakon” – emelte ki a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője. A rendszer engedélyezi
a rendkívül alacsony, 1 barnál is kisebb nyomás beállítását is, hogy könnyebb legyen
áthaladni egy veszélyes, tükörjéggel borított felületen.

 

Változtatható futófelület
A ContiSense és a ContiAdapt olyan abroncs koncepcióval egészül ki,
amely lehetővé teszi ezen rendszerek előnyeinek maximális kihasználását. A
profilmintázatban három különböző zóna található a vizes, csúszós és száraz útfelületekre.
„Az abroncsnyomástól és a felni szélességtől függően más-más futófelületi zóna aktiválódik,
így az abroncs a megfelelő „lenyomatot” veszi fel minden esetben. Ennek köszönhetően a
gumiabroncs jellemzői a fennálló útviszonyokhoz illetve a sofőr preferenciáihoz igazodnak” –
tette hozzá Menkó Illés.
A Continental mindkét technológiai koncepciót ígéretes megoldásnak tartja a jövő
mobilitásának szempontjából, mivel ezeket a rendszereket és abroncsokat az automata
vezetés és elektromos hajtásláncok szükségleteihez igazodva fejlesztették ki. Az abroncs
technológia terén szerzett több mint egy évszázados tapasztalatára, valamint a
járműelektronika terén meglévő szakértelmére alapozva, a Continental az automatizált
vezetés jövőbeni követelményeinek megfelelően fejleszti termékeit.